1. Haberler
  2. Yaşam
  3. MOBİL OYUN SEKTÖRÜ NEREYE DOĞRU İLERLİYOR?…YAVUZ AKSOY ANLATIYOR…

MOBİL OYUN SEKTÖRÜ NEREYE DOĞRU İLERLİYOR?…YAVUZ AKSOY ANLATIYOR…

featured
Paylaş

Bu Yazıyı Paylaş

veya linki kopyala

<iframe width=”560″ height=”315″ src=”https://www.youtube.com/embed/eOHkLhAhV4o?si=7aSmv5_OtJmPIoFT” title=”YouTube video player” frameborder=”0″ allow=”accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture; web-share” allowfullscreen></iframe>

Merhaba sevgili Vizyon izleyicileri bu programımızda mobil oyunlarla ilgili konuşacağız biliyorsunuz çok önemli bir sektör Artık dünyada oyun sektörü bakalım konumuz bize neler anlatacak mil Games Yavuz Aksoy bizlerle birlikte Hoş geldiniz nasıl sınız? Teşekkür ederim iyiyim siz nasılsınız? Çok teşekkür ederim.

yani şeyde sanal gerçeklik üzerine yine aynı şekilde devam ettik orada da daha çok daha simülasyon ağırlıklıydı ve askeri eğitimler ya da işte özel durumdaki çalışanların eğitimleri itfaiyeciler gibi mesela böyle eğitimler için ortamlar hazırlıyorduk. Hani daha gerçekçi sanal gözlüklerle Hatta daha da destekli akıllı giysi dediğimiz oyun içerisindeki ya da işte simülasyon içerisindeki fil bebekler yani geri bildirimleri vücuda aktarabilecek mesela ateş etmek gibi. Efendimiz Etraftaki ısı gibi şeyleri vücuda aktarabilecek özel çalışmalar vardı. Bu çalıştığım kısımların tamamı zaten TÜBİTAK destekli projelerdi bunlar prototip aşamasında olan ürünlerde çoğunlukla Ama daha sonra 2019’un sonrasında sonlarına doğru 2020 civarında mobil oyun tarafına geçtik milliyeti tarafında mil games’teyken işte bu mobil oyun sektörünü zaten tam yükseldiği zamanlara denk geliyor. Yani hani bizim mobil oyuna başlamam açıkçası Aslında 2019 civarı olan Türkiye’nin yükseliyordu bunda mobil oyundan hem akıllı cihazların akıllı telefonların işte Daha gelişmiş gelişmeye başlamasının etkisi Hem de yeni tür oyunların gelişmeye başlaması çok büyük etkili oldu Türkiye’de oyun sektörünün özellikle mobilyanın sektörünün ilerlemesi için. Çünkü hype casal denilen çok özel türde oyunlar çıkmaya başladı bunların maliyetleri ve üretim süreleri kısa olmasından ötürü ard arda oyunlar üretilebiliyordu ve denenebiliyordu Hani hangi oyunları daha çok tutabilir hangi oyunlar daha Yani daha geride kalır şeklinde bu şekilde hani daha güçlü data elde edip de analizler yapabildiğimiz için daha rahat işe yarar oyunlar üretebilecek bir döneme denk geldik bu da bir iki sene bu Halbuki denilen türde devam etti Ben de tam bu süreç içerisinde Bunlar üzerinde prototipler yaptım. Bir ekibimizle beraber bir sürü işte helpical optikleri yaptık bunları denedik kullanıcı alarak denedik yani hani bunların hangileri tutar gibi şeklinde. Tabii Bu sektöre bu tip oyunların girmesiyle beraber mobil sektörde yeni bir mutalist bir ilişki ortaya çıktı geliştirici ekiplerle yayıncı ekipler arasında oyun yayıncıları işin Marketing ve reklam tarafından hallederken geliştirici ekipte teknik tarafını ve oyunun üretimini hallediyordu. Tabii bu şekildeki bu birliktelik oyundan çok daha hızlı çıkmaz yani daha güzel analizler yapılmasını sağlıyordu. Biz de aynı şekilde böyle bir anlaşma ile beraber yeni yeni yeni oyunlar yapmaya başladık yeni fikirler elde etmeye başladık sonra kendimizin biraz daha başka böyle biraz daha FPS yani firstadır birincil kişi atış denilen Türe olan bir ilgimiz ve de çalışmalarımız vardı. Onun da etkisi ile atış oyunları falan yapmaya başladık bu bir ihtimalde tutan oyunlarımız oldu. Yani hala hazırda Dolayısıyla benim aslında şu ana kadar ki mobil oyun serüvenin bu şekilde genel olarak şu anda da hala benzer türde oyunları yani Mobile platformlarda yapmaya devam ediyorum ama tabii dediğim gibi diyarından tutun işte kime dalgacılar üzerinden yaptığımız Mini oyunlara kadar oyun geliştirmenin bir süre havalandığında çalıştım. Peki şu anda neler yapıyorsunuz verdiğimiz hizmetler nelerdir ve Tabii şu anda yine dediğim gibi hali hazırlalar hem mobil oyunların desteğinideyiz oyun kullanıcıların oynadığı mobil oyunlar desteğiniz yeni oyunlar geliştirmelerine katılıyorum aynı zamanda kendi mi geliştirmek için işte kullandığımız oyun motoru dediğimiz platformlar var oyunları geliştirmek için kullandığımız. Bunlardan en meşhur Unity bunlar üzerine kendimi geliştiriyorum onlarda kendime yani kendime işler yapmaya çalışıyorum daha da sadece hani kişisel gelişim için ama bu alanda daha da kendimi geliştirmeye çalışıyorum Bir de kendi işte YouTube hesabım üzerinden eğitimler yapmaya çalışıyorum böyle küçük küçük yavaş yavaş onlara başladım bu şekilde hani biraz daha ilerlemeye çalışıyorum. Yani peki

bir tane Eğer sadece bir bilgi girerek mesela Şuraya bir tane cisim yap buraya koşan bir adam yap diyerek bunları yavaş yavaş oluşturmaya başlayan şeyler çıkmaya başladı sistemler çıkmaya başladı tabi böyle şeyler hem ışığı hızlandırıyor hem de farklı bir yöne doğru götürebiliyor tabii ama burada kesinlikle hala geliştiricinin rolü çok büyük yavaş yavaş bu dediğim gibi Bunların hepsi hala Test aşamasında işler arada metalursun etkisi büyük oldu metaforce’un etkisi Şöyle ki nft denilen Özellikle özel bir dijital ürün olan nft’lerin oyun içerisinden kazanımı şeklinde bir yapı üzerinden şimdi buna benzeyen blockchain oyunları çıkmaya başladı yine mobil tarafta da PC ya da konsol tarafından da özellikle PC tarafından olan bu tür oyunlar olarak mesela oyun içerisinde oynayarak oynamaya devam ederek Enes dediğimiz ürünlerden bulabiliyorsunuz onlardan üretebiliyorsunuz ve bunların gerçek değeri oluyor yani gerçek dünyada bir değeri oluyor bunları gerçek dünyada bir değere çevirebiliyorsunuz ya da metaforce içerisindeki diğer uygulamalar arasında geçişler yaptırabiliyorsunuz. Dolayısıyla mesela Normal şartlarda bir oyun içerisinde sadece tek bir oyun içerisinde bir anlamı olan bir item bir eşya işte herhangi bir şey olabilir yani bir anda bütün meteversin içerisindeki uygulamalarla etkileşime girmiş oluyor yani bir yerden aldığınız bir yerden başka bir yerde kullanabileceğiniz gibi böyle yapılar ortaya çıkmaya başladı. Tabii henüz bunlar hala dediğim gibi geliştirilen denenen bir sürü şey var arada ama bununla üzerine çalışan bir sürü şirket olduğunu biliyorum yani metaboliz tarafından da bir de oyun sektörünün en önemli açıkçası buste dediğimiz yani bayağı desteklediği teknoloji kesinlikle dijital görselliktir yani bilgisayarda görselliği şimdi nvia gibi bu grafik kartlarının özellikle kendilerini daha büyük seviyeye çıkardıkları şeyler daha iyi daha gerçek oyunlar yapmak daha gerçekçi simülasyonlar elde etmek üzerine ve o tür platformlarda deniliyor yani işte en son çıkmış oyunları en iyi şekilde oynatabilen en üst grafiklerde oynatabiliyor ise biz bu grafik kartlarını gerçekten. Evet olmuştur diyoruz mesela Dolayısıyla bilgisayar bilgisayar grafiği idi yani bilgisayarda gördüğümüz daha güzel animasyonları daha yüksek çözünürlüklü animasyonları ve oyunları ve bunları üreten grafik kartlarını tasarımcıları destekleyen grafik hatlarında Gerçekten bu siteden yani destekleyen en büyük sektör oyun sektördür.

Bununla ilgili çalışanlar var ama tabii insan kaynağında zaman Zaman problem yaşanıyor. Bu ekonomik durumlardan dolayı sizi meslektaşlarınızdan ayıran bir özellik var mıdır Mesela bir tarafı çok geliştirmiş olabilirsiniz platformlardan bir tanesini Biraz önce anlattığınız gibi nelerdir en başta tecrübe Çünkü hala oyun sektörü Türkiye’de yeni özellikle mobil oyun tarafı yeni bir alan. Dolayısıyla mobil oyunda yeterince tecrübe elde etmiş geliştiriciler bulunmakta zorlanıyoruz yani uzman geliştiriciler diyebiliriz. Onun dışında da belli bir alanda uzmanlaşma dediğiniz gibi mesela böyle platformlarda işte Unity motoru üzerinde uzmanlaşan geliştiricilere ihtiyaç oluyor tabi benim burada en büyük artık tecrübe. Çünkü 7 senedir sektörün içerisindeyim ve tamamen Unity ve oyunlar üzerine Hani PC’de olsun yine mobil de olsun bir sürü alanda oyunları üzerine çalıştım Son 3,5 senedir de mobil üzerinden yaptım geliştirmeler olduğu için bile en başından sonuna kadar bütün aşamalarında yani oyunun en başından fikir aşamasından Son dediğim gibi destek aşındaydı bütün alanlarında bulundum. Dolayısıyla buralardan da hani her tarafından Noel dediğimiz oyunun yapım kısımlarına dair bilgilerim olmasını etkisi var. Onun dışında da ekstra açıkçası İngilizce söylemek istiyorum. Yani gerçekten dilin etkisi çok büyük benim çok rahat olmam bu konuda ve hem kendi bir ifade edebilme konusunda. Hem de okuma dinleme konusunda. Çünkü kaynaklarımızın hala Maalesef ki çoğunluğu yabancı dille özellikle İngilizce Yani kendini geliştirmek isteyen geliş işte oyun geliştiricileri için söylüyorum mesela ve globalde İnsanlarla iletişim kurmak Artık yeni yeni sektörün yeni aşamalarında çok daha önemli oldu yani çünkü bir oyunumuz artık Amerika’da çıkarıyorsunuz. Başka Bir ülkenin başka bir yerinde çıkarıyorsun diyorsunuz ve Onlara hitap eden hitap edecek şekilde yapmanız gerekebiliyor bazen Hani Dolayısıyla oraya da yani dışarıyla da iletişiminiz arttırabilmek için Dilin çok önemli büyük önemi var ve kendimi bu açıdan da artıda görüyorum. Dediğim gibi sadece bir alana yoğunlaşma hep Diğer alanlarda da kendimi geliştirmeye çalıştım aynı zamanda mentorluk tecrüben de var bu ilk başlarında hepatit. Baş Biz de yapmaya başladığımız için sonradan gelen şirketlerden ufak tefek destek olduklarım oldu yani işte hani nerelerde ne yapmaları gerektiğine dair küçük desteklerim oldu dolayısıyla bu şekilde daha kapsamlı bir yapıda öğrendim ve geliştirdim kendimi tabi dediğim gibi mobil oyunun dışında da oyunun diğer sektörlerinde çalışmış olmam yani. Özellikle sanal gerçeklik gibi belki algılayı sistemler gibi hareket tarafındaki işlerde de çalışmış olmam. Beni daha geniş ölçekte ve daha çabuk öğrenmeye iten bir iş hayatına sürükledi daha başka Başka işlerde çalışmak dolayısıyla da bunları da kendimi daha önde görüyorum. Peki bu mesleği çok yapmak isteyen eminim genç vardır mutlaka. Biz birazcık Tabii kuşak kaybı oldu ama biz daha çok yetişemiyoruz. Ama eminim ki böyle çok Küçük yaşlarda başlayanlar neler önerirsiniz onlara kimler Mesela nasıl oyun sektöründe yer bulabilir yaratıcı olabilir tasarımcısı olabilir gibi gibi aynen aslında En önemlisi o oyun sektöründe sadece geliştirici yok oyun sektörünün içerisinde bu oyunu fikirleştiren analizlerini yapan oyunların görsel tasarımını yapan ya da genel olarak level tasarımlarını levelları biliyorsunuz seviyelerin tasarımlarını işte Harita tasarımları yapan. Bunların hepsi ayrı ayrı iş kolu ve geliştiriciler de buna dahil tabii burada ben kendi tarafından Hani kendi tarafından vereyim en çok bildiğim taraf orası olduğu için geliştiricilerin en önemli yapması gereken neyde uzmanlaşacaklarına önce bakmaları gerekiyor. Yani neyle uzmanlaşacak karar vermeleri gerekiyor dediğim gibi platformlar. Çok önemli çünkü bir oyun geliştiriyorsanız bir Engine dediğimiz yani oyun motoru dediğimiz platformları kullanmadan bu işe girmesi çok zor yani Kendi başınıza bir motor yazmanız lazım oyunlar oluşturmak için ya da böyle sıfırdan kodlayarak girmeniz lazım. O çok daha uzun Dolayısıyla Aslında iki dozun İlla bir motora ihtiyacımız var tüm motorunu da öğrenme süresi var yani bunları önce bunları göze alarak girmek lazım Burada mesela unity’yi öneriyorum ben çünkü unitenin öğrenme eğrisi yani başlangıç anlamında öğrenme risk daha uygun daha başlangıç için diyorum. Aynı zamanda oyun döngüsü denilen şeyi Aşina olmaları Yani birazcık deneyerek biraz Piyasayı takip ederek oyun döngüsü dediğimiz şey bir kullanıcının başlangıcından her level sonu mesela ya da mantıklair oyunlarda hani çok oyunculu Oyunlarda bir maç olur ya bir maç olur ve biter. İşte bu buna dönüyor baştan sona geçen yani oyuncuya vereceğimiz şeyleri verdiğimiz komple bir level’la verdiğimiz şeylerin bir toplamada döngü gidiyoruz bu oyun döngülerinin nasıl işlediğini. Bizim buralarda neler yapmamız gerektiğini Çünkü geliştiricinin işi budur bir oyun döngüsünün başından sonuna kadar Sıkıntısız bir şeyin bir şekilde işletmeye çalışır yani içerisinde fiziği Vardır mekanikleri vardır imparat bu sistemi vardır gerekirse arka plan yani user’in terfi istiyoruz kullanıcı arayüzlerini nasıl çalıştığı vardır bunların hepsinde Aşina olması bunları öğrenerek ilerlemesi gerekiyor. Dolayısıyla bu burla önce buralara çalışmak en önemlisi ve kesinlikle Sabır lazım yani Özellikle yazılımın her alanında öyledir. Çünkü çok hata yapılıyor yani çok hata yapılacak yapılacak denenecek denenecek ve de birazcık özellikle şu an mobil oyun sektörünün geldiği noktada yavaş yavaş çok oyun denerek daha uygun hani en iyi analizlerdeki oyunlar bulunduğu için oyunları biraz daha bu şekilde hani bunlardan çok yani denerim denerim hiçbir şey olmayabilir aynı zamanda yolda değişiklik çok oluyor oyun geliştirmede yazılımın diğer alanlarından en büyük farkımız bu çünkü ya Başka diğer yazılım alanlarında bir moka olur bir hazır bir planı olursunuz onu da çok büyük değişiklikler olmayabilir yalnız oyunun yarısında çok güvendiğiniz bir mekanik bir anda kullanıcının hiç sevmediği bir şey halinde gelir ve tamamen vazgeçmeniz gerekir ya da hiç aklınıza gelmeyen bir aklınıza gelir ve onu eklemeniz gerekir O yüzden bu değişiklikler Yani bu fluudi yani akıcılığa hazır olmak lazım Bir de oyun sektörü değişiyor onu kesinlikle takip etmek lazım bu süreç şimdi dediğimiz bu biraz daha Hani bulmaca tarzı işte arada multiplayer oyunlarında olduğu daha böyle karmaşık oyunlarla daha yüksek bütçeli de diyebileceğimiz oyunlarla üretilen tek bir mekaniğe odaklanan para toplayan onlar tamına giriyor İşte bu ikisi arasında şimdi hibrit türde de oyuna çıkmaya başladı burada Önemli olan aslında o oyuncuyu oyuna nasıl dahil ettiğimiz da mesela daha çok reklamlar üzerinden İlerleyen bir sistem var kazanç anlamında İkinci yıl tarafta daha çok oyun içi alım satımlara yönelmesi sistem vardır hibrit bunun birleşimi diyebileceğimiz bir şey yani İki tarafa da odaklanmayın oyuncuyu ne tarafa çekebilecekse oraya çekmeye çalışıyor özellikle olabildiğince yine de oyun içi alım satıma çekmeye çalışıyor çünkü alım satım her zaman artı bir gelir olduğu için dolayısıyla bir de oyuncunun oynanış süresini uzatır Yani mesela 6 aylık oyun Belki gerçekten içeriği güzel hale getirilirse bir senelik bir oyun haline gelebilir 2 senelik bir oyun haline gelebilir tabii. Mesela özellikle okeyle dediğimiz türdeki oyunlar genelde Uzun soluklu oyunlardır örnekleri var Kendi Crush en meşhurdur mesela herkes biliyordur Kesinlikle böyle oyunları senelerce oynayanlar belki kesinlikle Dediğim gibi şu anda oyun sektörünün gidişatını takip etmek trendleri takip etmek ve kendimize uygun neresi olabilir diye bakmak ve kesinlikle denemek niye yapıyorsanız denemek şirketlerde olabilir kendi başımıza olabilir denemek en önem nedir oyun tarzı var mı popüler olan bir ara savaş oyunları çok fazlaydı şimdi savaşlara girdi dünya şimdi

göçmen krizi üretmiş olabilir. Şu anda Ya aslında hepsi deneniyor sürekli yani çünkü şirketler Türkiye’de özellikle işte dediğim gibi bu 2020’den sonra bir patlama oldu bu konuda yani şirketler çok arttı önce sonra dediğim gibi yavaş yavaş hibrit türleri üretilmeye başladı. Şu anda arada yani hangi kim ne tarafa daha yatkın hissediyorsa kendini o tarafta ürünler üretmeye çalışıyor ama hiddete tabi herkes ya da olabildiğince ya da hibrit tarafına yönelmeye çalışıyor dediğim gibi orada oyun içi alım satımlar. Çok önemli çünkü o tamamen artık gelir ve eğer oraya gerçekten uygun bir içerik çıkarılabilirse kullanıcının hoşuna gideceği çok güzel bir gelir elde edilebildiği için insanlar daha çok bu tarafa yönelmeye çalışıyor şu anda. Yani dediğim gibi Peki Yavuz Bey çok keyifliydi sektörü sizle konuştuk oyun sektörü var mı? Son olarak eklemek istediğiniz söylemek istediğiniz bir şey ya Ben oyun sektörünü açıkçası sadece eğlence amaçlı değil daha önce çalıştığım aşamalarından da ötürü yazılım sektörünü ve hatta insanın kendi hayatına çevresine de çok güzel etkileri olabilecek bir alan olarak görüyorum simülasyon tarafı içinde eğitim oyunları mesela hiç bahsetmedik ama işte başlangıç seviyesinden lise seviyesine kadar mı? Belki çocuklara dersleri sevdirecek oyunlar var daha sonra dediğim gibi terapi benim çalıştığım terapi tarzı oyunlar var arada benim belki benim bile kaçırdığım bir sürü çeşit bizim daha böyle daha gündelik hayatta bize yardımcı olabilecek şeyler var o yüzden oyun sektörünün Türkiye’de şu an daha çok hala eğlencelerinin bir parçası sadece eğlence sektörünün parçası olmasından çok genel olarak daha ciddi Ee ve hatta özellikle sektörün gelir anlamında eğlencesi eğlence tarafında ciddi tarafında gelir anlamında ne kadar güçlü olduğunu Özellikle bizim gibi ülkedeki bizim ülkedeki gibi pazarda. Çünkü oyun sektörünün en büyük pazarlarından biriyiz ne kadar önemli olduğunu gitgide şu anda artıyor. Bu arada Biz şu anda Mobile odaklandık. Ama mesela bir pek bahsetmediğimiz bir sürü bağımsız PC oyunu çıktı ve Türk geliştiriciler tamamen sürekli. Bunlar sürekli çıkıyor dijital platformlarda yayınlanıyor ve buralarda takip edilebiliyor. Bunlar daha çok PC yani bilgisayarlara ya da konsollara çıkıyor çıkan şeyler bizim o yüzden bizi biraz uzak ben mobil taraftan için Yalnız bunlar gitgide artıyor. Tabii bunların daha hızlanması için burada bir yatırımcılardan olsun yine genç girişimcilerden olsun biraz daha ciddiye alıp yani oyun sektörünün ne kadar. Aslında potansiyeli olduğunu ülkemizin potansiyelini yani Umuyorum ki çok daha iyi kullanabiliriz. Çok teşekkür ederim ben teşekkür ederim. Türkiye çok önemli burada çalışmalarımız sürdürüp yakından takip edersek belki de lideri olabiliriz dünyada. O yüzden çok çalışmak gerekiyor Kendinize iyi bakın görüşmek üzere.

MOBİL OYUN SEKTÖRÜ NEREYE DOĞRU İLERLİYOR?…YAVUZ AKSOY ANLATIYOR…
Yorum Yap

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir